Kemasyhuran dan nama besar Syeikh Nawawi
al-Bantani kiranya sudah tidak perlu diragukan lagi. Melalui karya-karyanya,
kira-kira mencapai 200-an kitab, ulama kelahiran Kampung Tanara, Serang,
Banten, 1813 M ini telah membuktikan
kepada dunia Islam akan ketangguhan ilmu ulama-ulama Indonesia.
Para
ulama di lingkungan Masjidil Haram sangat hormat kepada kealimannya. Bahkan
ketika Syeikh Nawawi berhasil menyelesaikan karyanya Tafsir Marah Labid, para
ulama Mekkah serta merta memberikan penghor-matan tertinggi kepadanya. Pada
hari yang telah ditentukan para ulama Mekah dari berbagai penjuru dunia
mengarak Syeikh Nawawi mengelilingi Ka`bah sebanyak tujuh kali sebagai bukti
penghormatan mereka atas karya monumentalnya itu.
Nama Imam Nawawi begitu dominan, terutama
dalam lingkungan ulama-ulama Syafi’iyah. Beliau sangat terkenal kerana banyak
karangannya yang dikaji pada setiap zaman dari dahulu sampai sekarang. Nama ini
adalah milik Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu an-Nawawi yang dilahirkan
di Nawa sebuah distrik di Damaskus Syiria pada bulan Muharram tahun 631 H dan
wafat di Syiria pada tahun 676 H dalam usia 45 tahun dan selama hayatnya tidak
pernah berumah tangga sehingga ia tidak mempunyai keturunan.
Pada penghujung abad ke-18 lahir pula
seseorang yang bernama Nawawi di Tanara, Banten. Nama lengkapnya adalah Syeikh
Muhammad Nawawi bin Umar ibnu Arabi bin Ali al-Jawi al-Bantani. Anak sulung
seorang ulama Banten, ibunya bernama Zubaidah binti Muhmmad Singa-raja. lahir
pada tahun 1230 H/1813 M di Banten. Mempunyai dua orang istri yaitu, Nasimah
dan Hamdanah, dan mempunyai lima orang anak yaitu, Abdul Mu’thi, Ruqayah,
Nasifah, Maryam dan Zahrah.
Pada tanggal 25 Syawal tahun 1314 H,
bertepatan dengan tahun 1897 M Beliau pulang ke rahmatullah, wafat di kampung
Syi’b Ali Mekah dalam usia 84 tahun, dimakamkan di pemaka-man Ma’la,
berdampingan dengan kuburan Syekh Ibnu Hajar Al-Haitami (pengarang kitab
Tuhfah), Abdullah bin Zubair, dan Asma’ binti Abu Bakar Ash-Shiddiq. Maut
menjemputnya ketika beliau menulis syarah (penjelasan) kitab Minhajuth
Thalibin.
Ketika kecil, sempat belajar kepada ayahnya
sendiri, kemu-dian memiliki kesempatan belajar ke tanah suci. Datang ke Mekah
dalam usia 15 tahun dan meneruskan pelajarannya ke Syam (Syiria) dan Mesir.
Tidak diketahui secara pasti, berapa lama Imam Nawawi mengembara keluar dari
Mekah kerana menuntut ilmu hingga kembali lagi ke Mekah. Keseluruhan masa
tinggal di Mekah dari mulai belajar, mengajar dan mengarang hingga sampai
kepuncak kemasy-hurannya lebih dari setengah abad lamanya.
Karena Syeikh Nawawi yang lahir di Banten
ini juga memiliki kelebihan yang sangat hebat dalam dunia keulamaan melalui
karya-karya tulisnya, maka kemudian ia diberi gelar Imam Nawawi kedua (Nawawi
ats-Tsani). Orang pertama memberi gelar ini adalah Syeikh Wan Ahmad bin Muhammad
Zain al-Fathani. Gelar ini akhirnya diikuti oleh semua orang yang menulis
riwayat ulama asal dari Banten ini. Sekian banyak ulama dunia Islam sejak
sesudah Imam Nawawi pertama, Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu (wafat 676
Hijrah/1277 Masehi) hingga saat ini, belum pernah ada orang lain yang mendapat
gelar Imam Nawawi kedua, kecuali Syeikh Nawawi yang kelahiran Banten (Imam
Nawawi al-Bantani).
Meskipun demikian masyhur-nya nama Nawawi
al-Bantani, namun Beiau adalah sosok pribadi yang sangat tawadhu’. Terbukti
kemudian, meskipun Syeikh Nawawi al-Bantani diakui alim dalam semua bidang ilmu
keislaman, namun dalam dunia tarekat para sufi, tidak pernah diketahui Beliau
pernah membaiat seorang murid pun untuk menjadi pengikut thariqah. Hal ini
dikarenakan, Syeikh Ahmad Khathib Sambas (Kalimantan), guru Thariqah Syeikh
Nawawi al-Bantani, tidak melantiknya seba-gai seorang mursyid Thariqat
Qadiriyah-Naqsyabandiyah.
Sedangkan yang dilantik ialah Syeikh
Abdul Karim al-Bantani, sepupu Syeikh Nawawi al-Bantani, yang sama-sama
menerima thariqat itu dari Syeikh Ahmad Khathib Sambas. Tidak diketahui secara
pasti penyebab Nawawi al-Bantani tidak dibaiat sebagai Mursyid. Syeikh Nawawi
al-Bantani sangat mematuhi peraturan, sehingga Beliau tidak pernah mentawajuh/membai’ah
(melantik) seorang pun di antara para muridnya, walaupun sangat banyak di
antara mereka yang menginginkan untuk menjalankan amalan-amalan thariqah.
Guru-gurunya
Di Mekah Syeikh Nawawi al-Bantani belajar kepada beberapa ulama terkenal pada zaman itu, di antara mereka yang dapat dicatat adalah sebagai berikut: Syeikh Ahmad an-Nahrawi, Syeikh Ah-mad ad-Dimyati, Syeikh Mu-hammad Khathib Duma al-Hanbali, Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Maliki, Syeikh Zainuddin Aceh, Syeikh Ahmad Khathib Sambas, Syeikh Syihabuddin, Syeikh Abdul Ghani Bima, Syeikh Abdul Hamid Daghastani, Syeikh Yusuf Sunbu-lawani, Syeikhah Fatimah binti Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani, Syeikh Yusuf bin Arsyad al-Banjari, Syeikh Abdus Shamad bin Abdur Rahman al-Falimbani, Syeikh Mahmud Kinan al-Falimbani, Syeikh Aqib bin Hasanuddin al-Falimbani dan lain-lain.
Di Mekah Syeikh Nawawi al-Bantani belajar kepada beberapa ulama terkenal pada zaman itu, di antara mereka yang dapat dicatat adalah sebagai berikut: Syeikh Ahmad an-Nahrawi, Syeikh Ah-mad ad-Dimyati, Syeikh Mu-hammad Khathib Duma al-Hanbali, Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Maliki, Syeikh Zainuddin Aceh, Syeikh Ahmad Khathib Sambas, Syeikh Syihabuddin, Syeikh Abdul Ghani Bima, Syeikh Abdul Hamid Daghastani, Syeikh Yusuf Sunbu-lawani, Syeikhah Fatimah binti Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani, Syeikh Yusuf bin Arsyad al-Banjari, Syeikh Abdus Shamad bin Abdur Rahman al-Falimbani, Syeikh Mahmud Kinan al-Falimbani, Syeikh Aqib bin Hasanuddin al-Falimbani dan lain-lain.
Murid-muridnya
Syeikh Nawawi al-Bantani mengajar di
Masjidil Haram meng-gunakan bahasa Jawa dan Sunda ketika memberi keterangan
terje-mahan kitab-kitab bahasa Arab.
Murid-muridnya yang berasal-dari
Nusantara banyak sekali yang kemudian menjadi ulama terkenal. Di antara mereka
ialah, Kiai Haji Hasyim Asy’ari Tebuireng, Jawa Timur; Kiai Haji Raden Asnawi
Kudus, Jawa Tengah; Kiai Haji Tubagus Muhammad Asnawi Caringin, Banten; Syeikh
Muham-mad Zainuddin bin Badawi as-Sumbawi (Sumba, Nusa Teng-gara); Syeikh Abdus
Satar bin Abdul Wahhab as-Shidqi al-Makki, Sayid Ali bin Ali al-Habsyi
al-Madani dan lain-lain. Tok Kelaba al-Fathani juga mengaku menerima satu amalan
wirid dari Syeikh Abdul Qadir bin Mustafa al-Fathani yang diterima dari Syeikh
Nawawi al-Bantani.
Salah seorang cucunya, yang mendapat
pendidikan sepenuhnya dari nawawi al-Bantani adalah Syeikh Abdul Haq bin Abdul
Hannan al-Jawi al-Bantani (1285 H./1868 M.- 1324 H./1906 M.).
Banyak pula murid Syeikh Nawawi
al-Bantani yang memim-pin secara langsung barisan jihad di Cilegon melawan
penjajahan Belanda pada tahun 1888 Masehi. Di antara mereka yang dianggap
sebagai pemimpin perlawanan Perjuangan di Cilegon ialah Haji Wasit, Haji Abdur
Rahman, Haji Haris, Haji Arsyad Thawil, Haji Arsyad Qasir, Haji Aqib dan
Tubagus Haji Ismail. Para ulama pejuang bangsa ini adalah murid Syeikh Nawawi
al-Bantani yang dikader di Mekkah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar